Column Monique Suttorp: Transpiratie

Wist je dat een welbekend gezegde onder kunstenaars is: ‘20% inspiratie & 80% transpiratie’. Dat betekent gewoon hard werken, hersenkrakend peinzend kijken… Wat zie ik, wat mis ik..? Lastig en geenszins zwaar als je ergens mee bezig bent waar je een uitdaging in ziet. Want een wit doek is een uitdaging die je aangaat… of niet. Startend met een idee en al werkend, merk je welke kant het opgaat. Soms is het net of het doek terug ‘praat’. Dat klinkt nogal vaag… het is veelal gewoon een kwestie van bewustzijn en onderbewustzijn met elkaar in samenspel: ‘mindboggling’

Een nieuw bedrijf is ook een soort wit doek, is mijn ‘voortschrijdend inzicht’. Na een inspirerende Woonbeurs-presentatie, veel enthousiaste mensen ontmoet! En dat tijdens deze recessie alleen al is fantastisch toch?! Mensen die veelal zeiden “wat een mooi concept”. Dat geeft ‘de burger moed’, oftewel mij dus. Om door te gaan op een onbekende weg, de mist tegemoet. (zie Fearlessness, mijn column 2 voor ZAPPnews)
Wat me ook trof was dat wij de bezoekers en de bezoekers ons zo inspireerden. Nieuwe mogelijkheden bieden en tegelijkertijd zelf ook uitgedaagd worden om een print op vinylbehang of iets dergelijks te gaan realiseren. Doen we even, denk ik dan, direct gebeld voor info, en dan denk je dat gaat soepel, dit moet kunnen en ook snel.
Maar na de beurs ‘reality kicks-in’; niets gaat vanzelf. Vreemd toch dat de dingen die eenvoudig lijken, bijna onmogelijk te realiseren blijken. Of ben ik misschien te optimistisch? Een mooie prijs/kwaliteit behang & board gevonden, alles doorgenomen, tests laten printen. Spannend, spannend; levering: dit kan echt niet! Het is alsof ik alle verf weer van mijn witte doek af kan schrapen, het duurt dus nog even ….. SHIT HAPPENS!

Dat witte doek brengt me naar de vraag: ‘hoe lang doe je over een schilderij?’. Hoe lang duurt het voordat je een bedrijf opgezet hebt dat soepel draait? De kunstenaars hoor je zeggen (in hun films) ”het is af wanneer het af is”. Het bedrijf is nooit af! Nooit compleet; alhoewel, begint daarom de kunstenaar dan weer met een nieuw doek? Omdat hij/zij niet heeft kunnen zeggen wat er allemaal te zeggen valt? Het houdt mij ‘van de straat’ zal ik maar zeggen.
Kent iemand die dit leest betaalbaar materiaal waar goed op te printen is, dat ook nog eens voordelig te transporteren is en tevens eenvoudig aan te brengen? Laat het me weten!!! Dit is mijn transpiratie op het moment…..

Tja, en dan te bedenken dat ik net ‘50 Shades of grey’ aan het lezen ben! Een heel andere interpretatie van transpiratie……

Monique Suttorp

Leave a comment