Column Monique Suttorp: Levenskunst als ideaal!

Wist je dat dit nieuwe jaar, nog maar net vier dagen oud, bij mij veel chaos heeft gebracht? Allerlei zaken (zoals ‘nog nooit zoveel pintransacties op één dag’ en een fantastische ‘einde jaars beursrally’) lijken niet te kunnen kloppen volgens mijn ‘gut-feeling’. Onlangs ook documentaires gezien (Thrive & Tegenlicht, met Joris Luyendijk van Bankenblog) waarvan ik niet wíl dat ze kloppen maar mijn ‘gut-feeling’  zegt dat ze wél kloppen! Mijn interne behoefte aan zekerheid wankelt…. Wat is waar?

Natuurlijk wil ik opgewekt het nieuwe jaar in: Nieuw jaar – nieuwe kansen!!! De waarheid is dat we gewoon een paar dagen verder zijn dan het ‘oude jaar’ en dat ook de jaartelling bedacht is en zeker niet een vaststaande ‘waarheid’. Het is een ‘mindset’ binnen een bepaalde cultuur, degene waarin ik leef.

Als ik al dat manipulerende nieuws, dat geheel buiten mijn invloedssfeer ligt, nu eens laat voor wat het is? Wat blijft er dan over?

Nog herstellende van een griepje (mijn persoonlijke ‘oude jaarsrally’ = 3 dagen bed!) en mogelijk beïnvloedt dit mijn denken nog komt het toch neer op ‘me, myself & I’! Het heeft geen zin om me druk te maken over zaken die ik niet kan beïnvloeden. Verspilde tijd en toch raakt het me wel. De ‘marketing- & bankmensen’ focussen ook op ‘me, myself & I’, ben ik arrogant te denken dat ik anders c.q. beter ben?

Geld is mogelijk het grote verschil. Ik zie geld als middel. Zij zien geld als doel. Mogelijk zien zij geld als middel voor het verkrijgen van macht – over anderen. Ik zie geld als middel voor het verkrijgen van macht over mezelf ofwel VRIJHEID en onafhankelijkheid.

Dit zijn wel ingewikkelde filosofieën, waar ik geen heldere uitkomst in zie. Behalve dan dat we het geld zouden kunnen afschaffen en weer terug gaan naar de ‘oervorm’; namelijk ruilhandel. Dan zien we weer de mens met; het talent, het vakmanschap en krijgen we weer connectie met waar het uiteindelijk om gaat:  de energie van de diversiteit die het leven verrijkt! Het gezien worden als belangrijk deel van het geheel in alle rollen die je hebt; als vrouw, moeder, minnares, kind, buurvrouw, collega, vriendin, partner, zus, tante, nicht, schoonzus, noem maar op….

Als ik daaraan denk, dan valt er nog veel te beleven in 2013 waaraan ik zelf positief kan bijdragen! Een heel warm en inspirerend 2013!!!!

Monique Suttorp

Leave a comment